A continuació mostrem els diferents objectius definits en el programa electoral d'Esquerra Republicana de Catalunya, separats degudament en diferents àmbits:
Treball i Autònoms
- Millorar la productivitat de les nostres empreses, promovent i facilitant la instauració de mesures d’organització del treball que tendeixin a generar una major eficiència, facilitant així els avenços en la normativa per tal que les empreses puguin millorar els seus índexs d’absentisme. Cal millorar també l’organització del treball, per centrar-lo més en l’eficiència que en la presència, de manera que es faci un ús més adequat dels nous models de treball del segle XXI.
- Impulsar sistemes de treball basats en la societat del coneixement, incrementant la formació bàsica dels treballadors (base important, segons l’OCDE, de la productivitat als països) i fomentant la transferència de coneixement entre universitats i empreses, a través de la creació de centres especials.
- Millorar la inversió en formació i professionalització dels nostres treballadors, per tal de millorar la seva ocupabilitat i reduir el desajust existent entre oferta i demanda d’ocupació, tot exigint el traspàs de tots els fons que resten en mans de l’Estat. En aquest sentit, caldrà afavorir la transició de les persones a través de la formació, cap a noves fonts d’ocupació d’alt valor afegit i cap a aquells que en el futur necessitaran incorporació de personal qualificat. Cal també formació de qualitat, tant a priori com a posteriori, amb polítiques de tall transversal i en sectors on el país té avantatges comparatius.
- Dotar dels instruments suficients a la negociació col·lectiva, de manera que permetin una millor adaptació de les condicions laborals a les realitats productives canviants i, alhora, en reforci la seva seguretat laboral. Desconcentrant la competència legislativa, la competència de negociació col·lectiva i el marge de maniobra de les empreses i treballadors. Això ha de permetre establir els mecanismes d’estabilitat suficients en la negociació col·lectiva, tant en el si de l’empresa com dels agents socials al nostre país. En aquest sentit, una línia decidida de futur ha de ser la de la dotació de competències al Marc Català de Relacions Laborals, on es puguin dibuixar les especificitats del nostre mercat de treball en tot el seu abast i on els agents socials propis, els arrelats al nostre territori, puguin assolir acords reals sobre el futur del nostre mercat de treball, sense perjudici d’un marc legal bàsic que garanteixi un treball digne i de qualitat.
- Millorar la inversió en R+D+I+C, C de creativitat, com a sistema de suport a la transició cap a un nou model de producció d’alt valor afegit, que permeti deixar enrere el model de mà d’obra de baix cost i la seva utilització intensiva. En aquest sentit, cal dir que actualment en la feina de la majoria de treballadors hi apareixen automatismes, tecnologia i altres elements que la fan eminentment terciaritzada. És per això que l’autoprogramació de les persones ha de ser l’eix essencial de la seva estructuració i no només això, sinó que l’eina essencial del treball, l’intel·lecte, haurà de ser considerat en les polítiques públiques en totes les seves vessants. Polítiques com les de salut o els usos del temps hauran de permetre fomentar les bones pràctiques del treball, de manera que permetin aturar el creixement de les patologies psicosocials associades al treball, perquè una nova cultura del treball ens ajudarà a millorar els factors que impacten la nostra economia.
- Seguir impulsant la diplomàcia econòmica, la inversió en estructures estables d’empresariat i els clústers urbans o logístics, per tal de generar pols d’atracció de capitals, centres de decisió i talent amb els que es pugui donar sentit a la societat del coneixement i pel coneixement. Aquestes actuacions hauran de facilitar la retenció i estructuració de les inversions públiques en suport a les empreses, tot instaurant sistemes de participació dels poders públics, de la societat civil i dels agents necessàris.
- Redefinir el model del SOC per tal de posar a l’abast serveis permanents i eficients d’orientació, així com paquets de formació que responguin a les demandes de les empreses i millorin les competències, el coneixement i els recursos dels seus beneficiaris i beneficiàries. Creiem que el paper del servei públic d’ocupació és determinant per la seva capacitat a l’hora d’aportar orientació, formació professional i millora de les competències als treballadors i treballadores. Si bé el Servei d’Ocupació a Catalunya ha modernitzat en part els seus serveis, encara no ha fet el pas definitiu per afrontar situacions com l’actual de crisi. Actuant des d’un enfocament burocràtic i no pas orientat a les necessitats reals de les empreses i de les persones que busquen millorar la seva ocupabilitat. Si bé s’ha avançat en la professionalització dels serveis i de les competències dels seus i les seves professionals, no s’ha avançat en la necessària descentralització i desconcentració de serveis cap a d’altres administracions, en especial cap a l’administració local que és la més pròxima a les persones.
Politica econòmica i financera
- Garantir que en en la propera revisió del sistema de finançament de Catalunya l’any 2013, s’assoleixi una reducció significativa del dèficit fiscal, en base al sistema de concert econòmic.
- Vetllar pel compliment dels acords de desplegament de l’Estatut en matèria financera assolits amb l’Estat, especialment els derivats del nou sistema de finançament i els d’aplicació de la inversió estatal a Catalunya, i completar els desplegaments encara pendents del títol VI de l’Estatut.
- Impulsar una política fiscal de la Generalitat, que tingui com a eixos bàsics la introducció d’elements econòmicament incentivadors de l’activitat productiva, el suport a les famílies i la cohesió social, així com el foment de pràctiques ambientalment sostenibles.
- Aplicar una política pressupostària de rigorós control del dèficit públic, fonamentat en el criteri d’estalvi i eficiència en la despesa corrent, així com de priorització de les polítiques de despesa vinculades a combatre la crisi econòmica.
- Dotar-se dels instruments que permetin un major grau de transparència i control democràtic de l’activitat financera de l’administració de la Generalitat.
- Garantir l’àmbit competencial determinat en l’Estatut en matèria de caixes, que permeti vetllar pels interessos generals del país.
- Establir els instruments públics necessaris per tal d’injectar liquiditat en el sistema econòmic, especialment entre les PIME, i facilitar el seu accés a instruments de crèdit habituals.
Empreses d'indústria i serveis
- Afavorir el desenvolupament de l’activitat empresarial, mitjançant la reducció radical de la intervenció burocràtica i els terminis de resposta de l’Administració, i protegir especialment l’economia productiva, l’activitat dels emprenedors i la de les empreses petites i mitjanes.
- Accelerar l’adaptació de l’activitat industrial i dels serveis relacionats amb les empreses als canvis estructurals, fomentant la innovació, la internacionalització i la productivitat del teixit industrial català.
- Impulsar les mesures de suport als sectors productius estratègics.
- Continuar alineant la política industrial de Catalunya amb la política industrial europea, per afrontar els canvis estructurals i els xocs exògens amb majors garanties d’èxit i desenvolupar els instruments necessaris de suport al teixit empresarial per a la millora de la productivitat i la competitivitat de l’economia.
- Millorar l’entorn legal i administratiu de les petites i mitjanes empreses per tal que puguin alliberar tot el seu potencial de creació d’ocupació i de creixement (Small Business Act).
- Crear un entorn favorable per a la investigació i el desenvolupament tecnològic tot impulsant l’aplicació dels seus resultats a la indústria i als serveis relacionats amb l’empresa.
- Contribuir a potenciar el capital humà de les empreses, el desenvolupament del talent i la creativitat.
- Garantir la participació dels agents econòmics i socials, en l’elaboració de les polítiques públiques sobre l’activitat industrial.
Comerç
- Vetllar pel manteniment de l’actual equilibri de formats i la llibertat d’elecció dels consumidors i de les consumidores entre marques i formats. Evitar posicions de domini, sigui d’empresa o de format, que qüestionin aquests principis i vetllar per l’estricte compliment de la normativa que regula l’activitat comercial.
- Estimular processos cooperatius, sectorials i territorials, per tal de garantir unes rendibilitats empresarials més competitives, que facin atractiu el sector tant per implantar-s’hi com per treballar-hi, fent especial èmfasi en la formació.
- Donar suport als processos de creixement, internacionalització i innovació de les empreses comercials i de serveis, ajudant a trobar fons de finançament adequades per al desenvolupament empresarial.
- Facilitar informació actualitzada i traslladar coneixement rellevant per al creixement i desenvolupament de l’empresa comercial catalana.
Consum
- Seguir apostant per la implantació dels serveis públics de consum (OMIC i OCIC), a tot el territori per fer més propera i senzilla la relació amb l’administració.
- Fomentar l’arbitratge i la mediació com a sistema per a resoldre conflictes.
- Desplegar i aplicar plenament la nova llei de consum, el Codi de Consum, com a garant dels drets de les persones consumidores del nostre país.
- Seguir treballant per tenir veu pròpia a Europa, en tots els temes que afectin les relacions de consum.
- Fomentar el consum responsable, en base a criteris de sostenibilitat cultural, mediambiental i socioeconòmica.
- Enfortir les associacions de consumidors, com a entitats de defensa dels drets de les persones consumidores.
- Seguir apostant per la formació i el coneixement de la ciutadania pel que fa als seus drets com a consumidors.
- Garantir els drets lingüístics de les persones consumidores.
- Fomentar i millorar les inspeccions en matèria de consum.
Turisme
- Assentar les bases d’un model de desenvolupament turístic fonamentat en la innovació, la competitivitat i la sostenibilitat econòmica, social, cultural i mediambiental.
- Afavorir el desenvolupament ordenat i amb sentit estratègic del sector turístic i del conjunt de les seves empreses i activitats, per millorar la seva contribució a la riquesa i ocupació del país.
- Vetllar per la qualitat de vida dels residents, la qualitat de l’ocupació i la gestió dels impactes socials, culturals i mediambientals de l’activitat turística.
- Consolidar un model de promoció turística públic i privat, basat en la marca Catalunya, amb visió internacional i capacitat de resposta, adaptació i orientació vers la demanda.
- Fomentar el desenvolupament territorial de productes turístics diferenciats i competitius, vinculats a la identitat i al patrimoni cultural tangible i intangible de Catalunya.
Moda
- Continuar donant suport als creadors emergents.
- Impulsar la tasca dels creadors independents.
- Millorar el posicionament internacional de les marques i els dissenyadors de Catalunya.
- Acostar la moda al públic del carrer.
Economia social
- Afavorir les condicions necessàries per fomentar el consens entre les diferents branques cooperatives, per aconseguir una llei catalana de cooperatives referent i modèlica.
- Millorar la capitalització de les empreses socials i cooperatives, afavorint l’accés al finançament.
- Incentivar la creació de grups cooperatius i potenciar els processos d’integració cooperativa ja existents, com a fórmula de creixement de l’ocupació i del patrimoni cooperatiu, així com la intercooperació econòmica i productiva, per tal d’impulsar projectes i iniciatives basades en el treball en xarxa.
- Impulsar projectes per al foment, l’educació i la informació, en l’àmbit del cooperativisme.
- Fomentar mesures especials per a les Fundacions i Associacions (ONG) de l’Economia Social i del Tercer Sector, en matèria de serveis socials, sanitaris i educatius.
Universitats i recerca
- Una Universitat al servei del país.
- Consolidar el sistema universitari català.
- Crear el consorci Universitat de Catalunya.
- Impulsar un sistema de beques i ajuts propi de Catalunya.
- Potenciar la participació a la Universitat.
- Redefinir la figura del personal docent i investigador (PDI).
- Consolidar Catalunya com a pol d’R+D+I del Mediterrani.
- Continuar aprofundint en el model català de recerca i innovació.
- Professionalitzar la gestió de la recerca.
- Assolir la igualtat de gènere en l’activitat investigadora.
- Apropar la recerca a la ciutadania.
El programa electoral al complet, l’adjuntem a continuació a través del següent enllaç: http://www.gentvalenta.cat/programa